THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

fredag 15. februar 2008

NORGE FIKK DÅRLIG RESULTAT PÅ SKOLEUNDERSØKELSE - IGJEN!

HEI PÅ DEG!

Bloggoppgaven jeg valgte å skrive denne uken gikk ut på å skrive en tekst om hvordan vi kan skape en bedre skole basert på egne erfaringer. Det som først dukket opp i hodet mitt var overskrifter jeg har sett om hvor dårlig Norge har gjort det i skoleundersøkelser. Resultatene fra PISA-undersøkelsen viser at Norge ligger helt nede på 33. plass av de 57 landene som er med. Bare siden i fjor har Norge falt 5 plasser lenger ned på rankinglisten og ligger under land som Polen, Litauen og Latvia.


http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=187221


Så hva kan gjøres for at Norge skal komme opp på nivå med de andre skandinaviske landene?

For det første er det viktig at vi legger fokus på opplæringen. Vi må også øke fokuset på gode lærere og et foretak kan være å øke lærerutdanningen, spesielt i grunnskolen der det ikke er like stor vekt på egen læring som det er i den vidergående skolen. På ungdomsskolen opplevde jeg at det var stor forskjell på ferdighetene til lærerne. Noen lærere proppet oss fulle av kunnskap, mens andre lærte vel mer av elevene enn vi lærte av dem. Jeg mener også det bør stilles høyere krav til lærere som ansettes ved skolen, og derfor vil nivået bli høyere med lengre lærerutdanning. Etter PISA-undersøkelsen har det blitt satt av 30 millioner til etterutdanning av lærere, noe som er en bra begynnelse på å forbedringen.

Statsminister Jens Stoltenberg og kunnskapsminister Solhjell har satt om fem punkter de mener vil løfte kvaliteten på læringen i norsk skole:



Punkt 2 er jeg veldig enig i. Da jeg begynte på ungdomsskolen oppdaget jeg at elever som kom fra andre skoler hadde ganske ulike basisferdigheter enn det elever fra min skole hadde. Det var derfor vanskelig for lærerne å tilpasse nivået i klassen når elevene ikke lå på samme nivå. For å løse dette problemet mener jeg enten at det bør lages konkrete lærerplaner i barneskolen for hva elevene skal kunne. De grunnleggende kunnskapene har mye å si for hvordan elevene gjør det videre på skolen, spesielt i realfagene. En annen mulighet kan være å dele inn klasser etter hvilket nivå elevene ligger på og tilpasse undervisningen etter dette. Men da kan det hende vi støter på andre utfordringer, som f.eks at det blir sett negavtivt på av andre elever å gå i «nerde-klassen». Selv gikk jeg i «nerde-klassen» på ungdomsskolen og det var ikke alltid like gøy. Ingen andre klasser ville dra på klassetur med oss og i årboken ble det skrevet masse dritt om klassen generelt.

Punkt 3 er jeg ikke helt enig i. De dagene jeg har lange skoledager opplever jeg at alt læreren sier de siste timene går rett inn det ene øret og ut det andre. Dersom det blir innført lengre skoledager må det også innføres flere pauser slik at en holder ut til langt på ettemiddagen. En annen ting jeg opplever, er at når jeg kommer hjem sent fra skolen er lekser det jeg har minst lyst til å gjøre i hele verden. Det ville kanskje vært bedre med lengre skoledager, men da har ingen eller veldig lite lekser.

Kilder:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=187221

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=509718

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=192681

0 kommentarer: